I skoleåret 2022/23 fullførte og besto 65,3 % av elevene før NUS-eksamen. Elever som sluttet etter 1. oktober er ikke med i disse tallene. UDAs ambisjonsindikatorfor skolen var 69,6 %. Dette skoleåret var det første året med eksamen etter flere års avlysninger pga pandemien. Ved utarbeidingen av strategisk plan for 2022 identifiserte vi høyt elevfravær som den største utfordringen for at elevene skulle fullføre og bestå. Skolen prioriterte tiltak og satsninger rundt to ulike strategier – nærværsstrategi og fraværsstrategi. Tiltak ble utarbeidet og iverksatt med god forankring hos ansatte. Nærværstiltak dreide seg bl. a om bevisstgjøring av skolestart, utvikling av Elevtjenesten, trivselstiltak, språkopplæring, pedagogisk IKT-utvikling og implementering av Fagfornyelsen. Fraværsstrategien inneholdt tiltak som tydeliggjøring av fraværsrutiner, rutiner for systematisk elevoppfølging og rutiner for foreldresamarbeid. Dette arbeidet har vært bevisstgjørende og bidratt til å tydeliggjøre retningslinjer og forventninger til hverandre.
Elevfraværet fortsatte å være høyt gjennom skoleåret 2022/23. En stor andel elever har utfordringer med å forholde seg til 10 %-fraværsgrense. Årsakene er sammensatte - bl. a skulk, ulike utfordringer med hjemmeforhold (bolig, økonomiske problemer osv), fysisk og psykisk helseproblemer og skolevegring med sosial angst. Andre elever erfarer - etter et par måneder ut i skoleåret - at de har valgt feil utdanningsprogram – noe som fører til lav skolemotivasjon. En stor andel av ungdomsgruppen som kommer fra 10. trinn er fremdeles påvirket av hjemmeundervisning og mangelfull utvikling av sosial kompetanse. Relasjonsbygging i klasserom og verksted er viktig i fraværsarbeidet.
Etter en prosess med innspill fra hele personalet startet vi 2023 arbeidet med å utarbeide en fagarbeidertrapp for å tydeliggjøre utviklingen fra Vg1-eleven via Vg2- eleven til læreplass. Fagarbeidertrappa skulle inneholde både utvikling av sosial kompetanse og yrkesfaglig kompetanse. I overordnet del av Læreplanverket står det at skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen for øvrig. Denne tosidige utviklingen skulle synliggjøres i fagarbeidertrappa og bevisstgjøre eleven i eget ståsted og hva som kreves for å bli en god fagarbeider. I dag utføres det et betydelig arbeid i klasserom og verksted for å få elever til å fullføre og bestå, men vi mener effekten kan bli større dersom skolen i fellesskap utarbeider og blir enige om utviklingstrinnene på veien. Fagfornyelsen er opptatt av å påpeke at sosial læring skjer både i undervisningen og i alle andre aktiviteter i skolens regi. Faglig læring
kan ikke isoleres fra sosial læring. I det daglige arbeidet spiller derfor elevenes faglige og sosiale læring og utvikling sammen.
Arbeidet med implementering av Fagarbeidertrappa tar tid, og skolen vil fortsette dette arbeidet i 2024. Etterstad har fått tildelt betydelige prosjektmidler i forbindelse med Prosjekt 33 (Kvalifisering og formidling til læreplasser i videregående opplæring). I dette prosjektet skal vi prøve ut ulike modeller for å kvalifisere elever som har behov for støtte fram mot en læreplass. Vi er en Demra-skole, deltar i etatens satsning på fellesskapende didaktikk i tillegg til utviklingen av gjenopprettende konfliktløsning. Dette er satsninger og prosjekter som støtter opp under implementeringen av Fagarbeidertrappa.
For å lykkes i dette arbeidet, er vi i gang med å bygge en felles skolekultur. Skolen skal støtte elever i utvikling av sosial og yrkesfaglig/studieforberedende kompetanse. Elevene skal utvikle disse kompetansene gjennom yrkesrettete oppgaver, mestring og praksis både på skole og i bedrift. Fokus skal ligge på grunnleggende yrkesatferd som å komme presis, ha med utstyr, å kunne samhandle med medelever og ansatte. Innen yrkesfaglig kompetanse vektlegger skolen at elever lærer seg faglige begreper, utstyr og materialer, fagspesifikk HMS-opplæring og å løse faglige utfordringer sammen med andre. Elever på påbygg skal i tillegg studieforberedes og ha profesjonskunnskap om den utdanningen de skal velge. Skolens viktigste verktøy i dette arbeidet er en trygg og yrkesrelevant skolestart. Relasjonsbygging og felleskapende didaktikk med fokus på tydelige mål for og oppstart av økter, synlige vurderingskriterier og god undervisningen vektlegges gjennom hele skoleåret. Kartlegginger og systematisk bruk av kunnskap om eleven er en kritisk suksessfaktor.