Lånekassen

Lånekassen koronatiltak

Mange studenter og elever har mistet inntekt fra deltidsjobber som følge av koronasituasjonen. Lånekassen jobber med tiltak for å hjelpe elever og studenter som er i en vanskelig økonomisk situasjon. I den sammenheng ber Lånekassen om at lærestedene veileder elever og studenter som har spørsmål om tiltakene, og de som trenger hjelp i søknadsprosessene.

Regjeringen har lagt frem tre forslag til tiltak gjennom Lånekassen:

1. Lånekassen utbetaler resten av studiestøtten for semesteret i april.
  2. Fristen for å søke lån og stipend for vårsemesteret 2020 er utvidet til 15. april.
  3. Studenter som har mistet inntekt kan søke om å få et tilleggslån på 26 000 kroner. Søknaden åpner i mai.

Les mer om tiltakene her

----------

Elever med ungdomsrett i videregående skole, kan søke om stipend og/eller lån på nettet.

Søkeren må ha VIGO-kode.

Se relevante linker til informasjon fra Statens lånekasse for utdanning:

Stipend og lån under videregående opplæring

Informasjonsmateriell fra Lånekassen for elever på videregående

Lånekassens historiebok fortalt som tegnefilm.

Du finner mer informasjon om stipend og lån på lanekassen.no og på Lånekassen sin side på Facebook for deg på videregående skole.

Kontakt Lånekassen:

Mandag til fredag kl. 09:00 - 15:00