Vg2 - Kokk og servitør

Kokker og servitører

Restaurantkokk

Kokker lager mat på hoteller, restauranter og andre typer serveringssteder.

Kokken arbeider ofte skiftarbeid, og tempoet varierer ut fra besøks- og spisetider.

Kurset gir trening i å bearbeide råvarer, tilberede og anrette forskjellige varmretter, kald mat, desserter og bakverk. Viktige egenskaper som estetisk sans, kreativitet, nøyaktighet, hygiene, samarbeid og takling av stress kreves av en som vil utdanne seg til kokk.

Institusjonskokk

Jobb i offentlige og private institusjonskjøkken drevet av for eksempel helsevesenet eller forsvaret.

Institusjonskokken lager oftest mat i store kvanta, og til personer som spiser alle sine måltider i institusjoner, for eksempel sykehus, pleiehjem, fengsel, skoleinternat og oljeplattformer. Måltidene skal være ernæringsmessig riktig sammensatt og servert på en slik måte at de er helsefremmende.

Mulighetene er uendelige, dette er internasjonale fag som kan utøves hvor i verden du måtte ønske. Det finnes arbeidsplasser både i by og på landsbygda, til sjøs, offshore, i helsevesenet og i utlandet.

Servitør

En servitør er bedriftens ansikt utad og skal presentere restauranten som et hyggelig sted og også presentere og servere maten som kokkene har tilberedt på kjøkkenet.

Servitøren kan også ha ansvar for den siste ferdigstilling av retten i restauranten, for eksempel transjere kjøttet foran gjesten eller flambere desserten før den serveres.

En av servitørens viktige oppgaver er salg og presentasjon av spisestedets produkter og tjenester.

Reiselivsnæringen er i stor vekst og det er alltid etterspørsel etter dyktige fagfolk innenfor kokk- og servitørfagene.

Internasjonale muligheter

Utdanning innen restaurant- og matfag gir deg mulighet til for arbeid over hele verden. Det er også mulig å søke om elevplass i et annet europeisk land for inntak på samme vilkår som søkere fra landets egne søkere.

Vg2 yrkesfag etter Vg1 studiespesialiserende

Du vil få både Vg1 og Vg2 yrkesfag på ett år, slik at du slipper å bruke lengre tid selv om du har byttet utdanningsprogram.

Etterstad vgs tilbyr dette for Restaurant og Matfag, samt Industriteknologi

Les mer om dine muligheter her!