Vg1 Elektro og datateknologi

Elektriker, strøm, hånd

Vg1 Elektro og datateknologi

Vg1 Elektro og datateknologi er for deg som har lyst på en utdanning innen tekniske fag. Når du er ferdig med Vg1 Elektro og datateknologi vil du kunne velge mellom 12 forskjellige Vg2 løp. I faget Energi- og styresystemer vil du få jobbe med oppgaver innen elenergi og automasjon. Du får jobbe med praktiske og teoretiske oppgaver hvor vi jobber på modeller, brett og båser.I faget Elektroniske kretser og nettverk vil du få programmere morsomme modeller hvor du med en gang ser det du har programmert . Målet vårt er at du skal ha jobbet med så mye forskjellig i løpet av Vg1 at du kan ta et trygt valg videre til Vg2.

Utstyrsstipend

På Vg1 elektro og datateknologi på Etterstad vil du arbeide i klasserom hvor vi har både teori og praksis. Vi jobber stort sett på bordmodeller, men vi legger også rette til for at det kan jobbes i båser med større anlegg og på mer avanserte modeller.

Når du har fått plass på Etterstad søker du utstyrsstipend, noe alle elever har krav på.

Når du begynner hos oss vil du få utdelt en verktøyskasse med alt du trenger for å begynne på studiene. Vi trekker en sum av utstyrsstipendet ditt for at du skal slippe å tenke på å kjøpe verktøy og skrivesaker når du begynner på skolen.

Hva kan du lære om på denne linjen, dette året?

• installasjon og vedlikehold av elektriske og elektroniske systemer
  • montering, kobling og programmering av elektriske og elektroniske systemer
  • anlegg reparasjon av elektrisk utstyr
  • om utvikling av nye elektroniske produkter
  • konfigurering og programmering av utstyr og komponenter
  • sikkerhet og dokumentasjon

Hva kan du bli ved å gå denne linjen?

Når du velger Vg1 Elektro kan du søke deg videre til disse fagene:

• Automatisering
  • Datateknologi og elektronikk
  • Elenergi og ekom
  • Flyfag
  • Ventilasjons- og kuldeteknikk

Hva kan man bruke denne utdanningen til?

• elektriker, elektroreparatør eller energioperatør
  • tavle-, signal eller heismontør
  • avioniker eller flymekaniker
  • romteknolog, data- eller produksjonselektroniker
  • automatiker eller FU-operatør
  • kulde- og varmepumpemontør

Les mer på Vilbli.no

Velkommen til framtidens arbeidsmarked!