Hva er Fagarbeidertrappa?

Tidslinje

Ansatte og ledelsen ved Etterstad vgs har gjennom pedagogisk utviklingsarbeid utviklet en ny modell for hvordan man skal tenke utviklingen av en fagarbeider i skolen.

Arbeidet startet da lærere opplevde at elevenes sosiale kompetanse ofte sto i veien for de yrkesfaglige kompetansemålene. Vil en arbeidsgiver ansette en lærling som aldri kommer til avtalt tid? Ønsker bedriften medarbeidere som ikke kan samarbeide med andre?  Og kan bedriften ha folk hos seg som ikke kan forholde seg til HMS-reglene?

Trapp tidlig.JPG

Tidlig utgave av Fagarbeidertrappa

På bakgrunn av slike problemstillinger har store deler av skolen strategiske plan de siste årene dreid som om hvordan man kan knytte sosial og pedagogisk kompetanse bedre sammen. Og ikke minst synliggjøre hvor viktig denne kombinasjonen er for å utvikle en fagarbeider.

Det overordnede målet for en fagarbeider er at hen skal:

• kunne utrykke sin egen mening
  • kunne ta vare på seg selv
  • kunne samarbeide
  • være pålitelig

Trappa består av fire trinn, to på vg1 og to på vg2.

Skjermbilde ny nytt.JPG

Ferdig utviklet Fagarbeidertrapp