Yrkesfaglig Fordypning

Teknologi

Alle elever på vg1 Teknologi og industrifag har en annerledes dag på onsdager i faget Yrkesfaglig Fordypning (YFF). På tvers av klassene sine er de i grupper som de selv har valgt. Nesten alle har fått sitt førstevalg. Noen grupper er så fulle at det har blitt andrevalg på enkelte, men etter jul er det mulig å søke om å bytte gruppe. Alle gruppen er rettet mot ett eller to aktuelle yrker/fag som teknologi og industrifag kan føre til. Noen få elever er også ute i bedrift, hvis de har hatt ønsker om fag skolen ikke dekker, eller har egne kontakter som gir dem mulighet til dette.

Vi tok en runde og tok bilder og spurte elevene om hva de holdt på med og hvordan de synes onsdagen er, her ser dere noen av gruppene og av svarene vi fikk:

Bilfaget lette kjøretøy:

Dekkskift

Elevene uttaler at det er fint å være på verkstedet og at det er sosialt å få være på tvers av klassene. En liker at dette er hans eget valg og har likt å tatt av dekk og tatt ut luft av disse.

Bilskade- og billakkererfaget:

Bilskade

På bilskade sier en elev at her er det litt mer gøy, fordi det er mange fine maskiner her. Det er koslig og deilig fordi jeg får jobbe med hobbyen min sier en annen. En tredje elev uttaler at han elsker alle luktene på verkstedet!

Sveise- og industrimekanikerfaget:

Sveis

På sveiseverkstedet forteller elevene at de liker å bruke mye verktøy. En sier at det er deilig å gjøre noe ordentlig, her ligger teorien i praksisen! Elevene setter pris på at de får drive med mye forskjellig, mens en allerede har funnet ut at drømmen er å jobbe som mekaniker i forsvaret.

Transport- og logistikkfag:

På transport og logistikkfaget skryter elevene av lærerne sine og synes de er hyggelige. En elev synes det er fint å ha en sammenhengene dag hvor de for eksempel kan lære å kjøre truck. Truck er fremtiden min uttaler en av elevene! En annen ønsker å bli logistikkoperatør.

I tillegg har avdelingen på Ullevål en gruppe for Maritime fag som var på bedriftsbesøk på Nesoddferga denne dagen, så de får vi komme tilbake til en annen gang. På alle avdelingene er det selve valget som elevene setter pris på. Det at de kan få drive med det som interesserer dem mest.