Fra brunost til brie

6 elever i Nice, Frankrike, France, studietur, restaurant og matfag

Bildene i artikkelen er tatt av lærer Georg Ender under studieturen til Nice i 2016. Her ser vi elevene på vei til vår samarbeidsskole. Den ligger like ved flyplassen. Veldig praktisk!

Dette skulle det vært. Neste år!

Om ikke lenge setter 8 spente elever fra VG2 Restaurant og Matfag (RM) seg på flyet med kurs for den franske rivieraen, og byen Nice. Det er sjette året på rad at Etterstad videregående skole sender forventningsfulle restaurant og matfagelever til Frankrike.

Må jobbe hardt

Formålet med oppholdet er at elevene skal bli faglig kjent med det mange mener er verdens beste kjøkken, og dessuten få innblikk i arbeidsmetoder og arbeidsmoral i et annet land.

-Elevene må jobbe hardt, forteller Georg Ender, lærer ved RM Etterstad. Han har vært med elevene til Frankrike to ganger, men kun for noen dager. -Vi er som regel to lærere som drar med ned og ser til at alt er i orden, men så drar vi raskt hjem. De må klare seg selv, smiler han.

Den velkjente skolen Paul Augier Ècole Hôteliere et de Tourisme de Nice , er vår samarbeidspartner ved solkysten i Syd-Frankrike.  Rundt 1300 elever ved skolen får opplæring innenfor fagene kokk, servitør og reiseliv. Mange av dem fra utlandet.

Lærer Georg forteller at elevene må være motiverte for lange arbeidsdager, kanskje grytidlig vakter, antagelig både morgen -og kveldsskift. Slik man må i yrkeslivet på hoteller, restauranter og bakerier. Elevene blir plassert ut i bedrifter, og om de ikke får de største oppgavene der, så kan de lære mye av å observere de franske profesjonelle i bransjen.

En annen kultur

-De franske kokkene har høy moral på kjøkkenet, og franske gjester spiser ute sammen på en annen måte enn vi gjør her hjemme, sier Ender. Elevene lærer om en annen kultur, en annen stil og etikette. Ikke minst hvor viktig mat og vin er i det franske samfunnet. Han legger til at mye av fagterminologien innen restaurant -og matfaget er fransk, så selv om arbeidsspråket bør være engelsk, så er det velkjent at les Français liker best å snakke fransk. Det kan by på utfordringer, men er også en del av det hele, at man skal klare seg og samarbeide på tvers av språk og kultur.

Elevene blir målt på ferdigheter, punktlighet, innsats, samarbeid, væremåte, utført jobb og profesjonell teknikk - og får en verdifull attest fra skolen i Frankrike.

Så smiler matfaglæreren med tysk herkomst bredt, og erklærer at ungdom er ungdom – uansett hvor de er fra. Elevene får nye venner og fri i helgene. Men noen ferie er oppholdet ikke. Det er utdanning og opplæring!

En av elevrestaurantene hos Paul Augier

Franske elever til Oslo

Samarbeidet går begge veier, så denne høsten kommer det elever fra Frankrike som skal bo og arbeide i Oslo. De er primært ute i bedrifter som Lysebu og Holmenkollen Park, men kommer også på besøk til Etterstad.

Reiser i mars

Åtte elever - seks kokker, en konditor og en baker - har alle søkt og blitt godkjent for studieturen 2020. Oppholdet betales i sin helhet av skolen, men elevene må ut med en egenandel, som kan refuseres hvis de har brukt denne på relevante formål, som museumsbesøk og lignende. Litt lommepenger må også påregnes. Slik må de også lære om budsjett i de tre ukene.

Elevene setter kursen mot vakre Nice i uke 12 og kommer tilbake til påske. Vi gleder oss til å høre om turen, og se ferske bilder når de kommer hjem!

Er Restaurant og matfag noe for deg?

Utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag gir deg den grunnleggende opplæring i forskjellige yrker innenfor hotell -og restaurantnæringen og næringsmiddelindustrien. Opplæringen fører også til arbeid i bedrifter som produserer kjøtt-, fiske-, drikke-, bake- og matvarer.

Kunnskaper om egne og andres kulturer og mattradisjoner, og om næringsmidler, kosthold og helsefremmende livsstil er viktig i utdannelsen.

I hverdagen på skolen legger vi til rette så du får trening i å mestre bransjens krav til gode, fremtidige medarbeidere.

Vi bruker varierte arbeidsformer som prosjektarbeid på tvers av fag, gruppearbeid, problembasert undervisning og forelesning/ demonstrasjon.  Mellom10 og 15 timer i uka er satt av til praktisk trening på et av verkstedene, som i våre fag er kjøkken, bakeri, kjøttavdeling, restaurant og laboratorium.

Vi har dyktige og faglig oppdaterte lærere på alle trinn. Vi holder dessuten kontinuerlig i kontakt med bedrifter, opplæringskontorer og fagopplæringsetaten.

Du som velger restaurant- og matfag bør ha godt håndlag, være kreativ, nøyaktig og renslig. Der du er i direkte kontakt med kunder, er det også viktig at du er serviceinnstilt.

Velkommen til oss!